Projekto Nr. 08-009-K-0020
Projekto trukmė 2024 m. vasario 14 d. – 2026 m. vasario 28 d.
Projekto vertė 3 303 249,40 Eur
Finansavimo suma 2 352 467,40 Eur
Projekto aprašymas ir sprendžiamos problemos
Projekto veiklomis siekiama spręsti Susisiekimo plėtros programoje nustatytą problemos „Transporto sektorius generuoja didžiausią šiltnamio efektą sukeliančių dujų (ŠESD) ir transportui būdingų oro teršalų dalį Lietuvoje“ priežastį – trūksta alternatyviųjų netaršių transporto priemonių keleiviams ir kroviniams vežti ir viešasis transportas bei jo infrastruktūra nevisiškai pritaikyta individualių poreikių turintiems žmonėms.
Dėl didėjančio automobilių kiekio ir besiplečiančios pramonės didėja oro tarša ir su ja susiėjusios problemos. Įvairios dujos, lakūs organiniai junginiai, kurių padidėjimas sukelia oro taršą yra labai pavojingi žmogui ir aplinkai, todėl reikia nustatyti ir stebėti teršalų koncentracijų vertes ir jų kitimą, įvertinti esamą situaciją, kuri leistų išvengti, sustabdyti arba sumažinti žalingą poveikį žmonių sveikatai ir aplinkai. Gauti rezultatai taikomi oro kokybės valdymui ir visuomenės informavimui.
2022 m. Kaišiadorių rajono savivaldybėje atliktuose aplinkos oro tyrimuose kietųjų dalelių (KD10) koncentracija įvairavo nuo 10,16 μg/m3 iki 34,35 μg/m3. Iš turimų duomenų suskaičiuotas metinis vidurkis keitėsi nuo 15,69 μg/m3 iki 28,90 μg/m3. Santykinai didžiausias kietųjų dalelių vidurkis suskaičiuotas ties Vilniaus g. – Vytauto g. sankryža, Žasliuose.
2022 m. Kaišiadorių rajono savivaldybėje atliktuose aplinkos oro tyrimuose anglies monoksido (CO) koncentracija įvairavo nuo 0,76 mg/m3 iki 1,25 mg/m3. Iš turimų duomenų 25 suskaičiuotas metinis vidurkis keitėsi nuo 0,84 mg/m3 iki 1,05 mg/m3. Santykinai didžiausias anglies monoksido vidurkis suskaičiuotas ties Kauno g. – Vytauto g. – Žąslių g. sankryža, Žiežmariuose.
2023 m. SĮ „Kaišiadorių paslaugos“ turėjo 22 transporto priemones skirtas keleivių vežimui. Vidutinis transporto priemonių amžius yra 13,5 metų. Įvertinus ir nevažiuojančias transporto priemones – transporto priemonių amžius sudaro 15,7 metų. Naujausia turima transporto priemonė (1) yra pagaminta 2019 m., seniausia (1) – 1991 m. Vidutinė transporto priemonių rida – apie 522 tūkst. km. Visų transporto priemonių naudojama degalų rūšis – dyzelinas. Vidutinis transporto priemonių sėdimų vietų skaičius – 22. Iš pateiktų duomenų galima daryti išvadą, kad SĮ „Kaišiadorių paslaugos“ turimas keleivių vežimo transporto priemonių parkas yra gana senas ir naudoja taršią degalų rūšį. Transporto priemonių naudojančių netaršias degalų rūšis – elektrą arba vandenilį, įmonė neturi.
Viešuoju transportu naudojasi visų amžiaus grupių gyventojai. Įstatymų numatytos lengvatos užtikrina socialiai jautresnių gyventojų grupės mobilumo poreikių tenkinimą mieste. Remiantis statistiniais duomenimis, Kaišiadorių rajono savivaldybėje, kaip ir kitose Lietuvos savivaldybėse, pastebimas gyventojų senėjimo procesas, ko pasekoje, senėjant visuomenei, didėja gyventojų skaičius, kuris dėl amžiaus ar specialiųjų poreikių (neįgalumo) turi teisę pasinaudoti transporto lengvatomis, kas įtakoja naudojimosi viešuoju transportu populiarumą šioje amžiaus grupėje. Naudojimasis viešuoju transportu taip pat yra populiarus tarp moksleivių ir studentų, kurių didelė dalis naudojasi viešuoju transportu.
Projekto poreikis: Viešojo keleivinio transporto sistema susiduria su daugeliu iššūkių, įskaitant oro taršą, transporto priemonių eksploatacijos sąnaudas ir techninį pasenusios infrastruktūros poreikį, naujus Europos komisijos reglamentus. Visa tai tiesiogiai įtakoja SĮ „Kaišiadorių paslaugos“ veiklą ir riboja arba tiesiogiai įtakoja tiek finansinius, tiek ir veiklos rezultatus.
Projektas inicijuojamas siekiant atnaujinti SĮ „Kaišiadorių paslaugos“ miesto ir priemiestinio viešojo transporto priemonių parką.
Šiuo projektu planuojama spręsti šias pagrindines problemas:
- Aplinkos teršimas ir išmetamų teršalų kiekis;
- Didelės energijos sąnaudos;
- Sena ir pasenusi infrastruktūra.
SĮ „Kaišiadorių paslaugos“ inicijuojamas projektas vertas investicijoms, nes leis:
1) Sumažinti oro taršą;
2) Sumažinti išlaidas;
3) Modernizuoti infrastruktūrą.
Projekto tikslas
Sukurti prielaidas saugiam ir patraukliam keliavimo būdui viešuoju transportu bei anglies dioksido (kaip šiltnamio efektą sukeliančių dujų) emisijos mažinimui Kaišiadorių rajone ir Lietuvoje.
Projekto veiklos. Miesto ir priemiestinio viešojo transporto priemonių parko atnaujinimas, skatinant naudoti visai netaršias transporto priemones. Veiklos įgyvendinimo metu bus atnaujinamas įmonės priemiestinio viešojo transporto priemonių parkas įsigyjant netaršias transporto priemones bei įrengiant transporto priemonių įkrovimo stoteles.
Projekto rezultatai
- Įsigyti 11 elektrinių autobusų, kurie pakeis tradiciniais degalais varomus ir seniausius autobusus įmonės transporto parke.
- Įrengti 1 įkrovimo stotelę po 150 kW, kuri leis efektyviai ir greitai įkrauti autobusus ir užtikrins tvarų transporto priemonių naudojimą.
- Įrengti 1 įkrovimo stotelę po 300 kW, kuri leis efektyviai ir greitai įkrauti autobusus ir užtikrins tvarų transporto priemonių naudojimą.
- Įrengti 9 įkrovimo stoteles po 22 kW, kurios leis efektyviai įkrauti autobusus ir užtikrins tvarų transporto priemonių naudojimą.
- Įrengta įkrovimo stotelių infrastruktūra.
Projektas finansuojamas Europos Sąjungos lėšomis.